Bebisuppdatering 7veckor & 1dag

  15 December 2009  Bebisuppdatering: 7 veckor & 1 dag gammal. Idag hade Belle sitt läkarbesök på BVC. Allting såg jättebra ut och Belle var jättepigg under undersökningen. När läkaren försökte få ögonkontakt med henne, låg hon bara och tittade på mig istället för läkaren. Så han fick själv ingen kontakt, men det spelade ingen roll då han såg hur hon tittade på mig. Det känns som att det är lättare för henne att få ögonkontakt om man står en meter ifrån. Kanske är lättare för henne att urskilja ögonen en liten bit ifrån? Vi vägde och mätte henne idag också. Hon väger nu 4840 gram och är 57 cm lång. Hon har hela tiden skjutit i både längd och vikt, så hennes kurva är nästan stikrak. Men på längden hade hon bara vuxit en halv cm sen sist (nästan 2 veckor sedan). Hon kan ju klart inte skjuta i vikt & längd hela tiden, utan vi har väntat oss att hon skulle "välja" sin linje på längd&vikt-diagrammet. Stora tjejen nu!

Som ni vet var vi ju på bröllop i lördags. Då lämnade vi bort Belle hos Dannie&Therese under kvällen. Runt halv sju lämnade vi henne, precis efter hon hade ätit och sedan hämtade vi henne runt elva, halv tolv (tror jag?) Under den tiden hade hon ätit 2 gånger hemma hos Dannie&Therese, men jag själv kunde inte pumpa ut någon mjölk.. Jag är så rädd för mjölkstockning så det kändes inte alls bra att jag inte fick ut någon mjölk! Jag försökte pumpa, men det kom bara lite droppar. Jag frågade just om det på BVC för jag förstod inte varför jag inte kunde pumpa ut. Då hade jag ändå gått ca 5 timmar utan att "mjölkats". Men hon sade bara att det mycket väl kunde varit för att jag var lite uppstressad eller dylikt. Kroppen reagerar väldigt mycket på psykiska påfrestningar, tydligen. När bröstet känns ömma och överfyllda, då ska man pumpa ut.
Jag ska kanske ut med min Hanna på lördag, nämligen. Eftersom det gick så bra med att Belle passades så känns det tryggt att lämna henne några timmar. Herregud, det är ju hennes egna pappa som ska ta hand om henne :) Men jag kommer inte få någon ro om jag ska oroa mig över brösten hela tiden. Men min barnsköterskan på BVC lugnade mig och sade att det går att pumpa, det gäller bara att göra det när det behövs.
Belle kom ju till oss på festen på bröllopet, så när hon kom så ammade jag direkt. Jag hade knappt druckit något, endast ett glas vin, så det var inga bekymmer. Men usch vad jag hade saknat henne under kvällen! Jag längtade efter henne kopiöst mycket. Vi stannade inte på festen länge efter att vi hämtat Belle. Musiken var jättejättejättehög och även om Belle tillsynes inte verkade ha några problem med det, hon gnällde ingenting, så kändes det ändå inte bra att inte ha några hörselskydd till henne.
Det häftiga med att ha barn, är att jag chockas varenda gång jag ser henne över hur vacker hon är. Jag menar, nu när jag inte hade sett henne på några timmar, blir jag sittandes stirrandes på henne. Har hon sovit i sin säng i någon timme och sedan när jag ska ta upp henne - samma sak.. Det är chockerande som man kan älska sitt barn. Det är verkligen det dyrbaraste i ens liv. 

Min tösabit svettas jättejättemycket! När hon ligger i bara body, så svettas hon så att hon blir helt blöt i nacken och håret. Speciellt när hon somnar i ens famn. Var tvungen att googla det, för jag har inte hört så mycket om just att de svettas. Blev orolig att det kunde vara tecken på något dåligt, men det verkar vara helt normalt bland så små barn. De kan som sagt inte reglera deras kroppstemperatur såsom vi vuxna.


 


Kommentarer
Postat av: caroline

Hoppas att allt är bra med er! :)

Ville bara hälsa God jul / Carro & Davide

2009-12-23 @ 20:16:15
URL: http://carolineeeklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0