Mammas pussekind

24 November 2009  Hejsan. Det var ett tag sedan jag skrev nu. Det har varit lite fullt upp denna helgen, så det har inte funnits tid över -.- Senaste inlägget var i fredags, där jag bland annat skrev att jag blivit vaccinerad mot svininfluensan. Anledningen till att jag tog sprutan var så att jag inte ska dra hem det till Belle samt att jag inte skulle själv bli sjuk och inte kunna ta hand om henne. Min pappa träffade en ung kille, runt 20års åldern, som blev sjuk och fick ligga på sjukhus i 3 veckor! Jag fick en kommentar om att även om jag vaccinerar mig mot sjukdomen, kan jag fortfarande vara bärare och då är Belle ändå inte skyddad. Detta är givetvis sant, men jag tror ändå att en baby på 1 månad som Belle med vaccinerade föräldrar har större skydd än om föräldrarna inte var vaccinerade. Nu återstår bara att Zoran skall vaccinera sig. Vi ska faktiskt in till stan idag och då ska vi gå runt till vårdcentralerna och kolla om det går att få sprutan. Han tillhör Tudor, men när jag kollade på internet igår stod det att det var slut där. Jag skall även in för att införhandla mjölkuppsamlare, nappflaska, dukar, plånbok & två jättefina ljushållare jag hittat på Indiska. Jag ska ju som sagt lämna Belle hos Dannie&Therese den 12de december, då Lubbe&Marina gifter sig. Jag har köpt pump, men tänkte inte på när jag skulle börja pumpa så det finns tillräckligt med mat till Belle den kvällen. Sen började jag känna av ännu en omgång mjölkstockning i ena bröstet, så då tänkte jag att efter att Belle ätit av det bröstet skulle jag försöka pumpa det, så att det verkligen töms. Jag har hört att om det inte gör det, kan det framkalla mjölkstockning. Så jag pumpade.. Det finns ingen mjölk kvar! Några droppar bara -.- Så jag får påbörja pumpandet inför bröllopet redan nu & så ska jag in idag till Apoteket för att köpa en mjölkuppsamlare. För när jag ammar på det ena bröstet, läcker det andra också. Så jag får pumpa efteråt & samla upp mjölken från det andra bröstet också. Sedan måste vi ju också kolla om Belle tar flaskan! Vi har ingen, så det ska vi också införskaffa oss idag. Nä, nog om det.
I fredags träffade jag mina Hannor. Det var jättemysigt & vi ska ses nu på fredag igen :] Belle fick ett par giraff-mjukis-skor & en filt/sovsäck av Hanna och en jordgubbsmössa av andra Hanna :) Skorna har hon använt varje dag faktiskt och de är jättesöta.
Emilio fyllde år i lördags, han fyllde hela 4 år! Pojken måste gå på anabola eller något, för han växer som bara den :) Så det var Belles allra första barnkalas, banne mig. Det var jättemysigt & det var en massa barn. 6 barn, allt som allt. Alla i olika åldrar & storlekar. Emilio 4år, Nicole 2år, Antonio 1 ½år, Ella 6 månader, Natalie 3 månader & Belle 1 månad. Jättemysigt!



Anna & Ella och striena Marina & Belle



Tekta Gagi & Belle och Damir & Ella



Kusinerna Antonio & Emilio och söta Nicole



Jag & Belle, Inga & Natalie och Anki & Ella



Jag & trötta Belle ♥ Hon var vaken hela kvällen. Tog en tupplur i soffan på en halvtimme, annars var hon uppe hela kvällen. Vakentiden är mycket längre & hennes närvaro har ökat jättemycket. Mammas pussekind ♥



Gårdagen spenderades på stan med Marina. Vi gick och glodde i lite affärer sedan satte vi oss uppe på övervåningen på Robert's Coffe. Jag smakade deras räkmacka & den var jättegod. Där satt vi i flera timmar & tjabbade. Haha, jag kände mig som en amma (förr i tiden, ammade inte de rika kvinnorna deras barn - utan de hade ammor till det) Jag kände mig som en sådan, när Belle skulle ha mat tog jag henne & när hon skulle bytas, annars satt hon fint i strienas famn hela dagen :) Striena betyder farbrors fru, ungefär, på kroatiska. Men jag är usel på stavningen, så -.- Senare på kvällen var det middagsbjudning. Vi hade bjudit hem Ljuba&Drago och mina föräldrar. Mormor&Leif tittade förbi också på kaffe. Det var jättetrevligt och det är absolut något som vi får göra om, helst med jämna mellanrum :) 
Igår var det fyra veckor sedan hon kom till världen. Tiden har verkligen gått fort. Det känns overkligt, att jag har varit mamma i en månad. Det har gått en hel månad av mitt nya liv! Belle växer så att det knakar. Som jag skrev innan, hon är mycket mer vaken nu. Innan slocknade hon direkt men nu är hon vaken och ligger & tittar & lyssnar. Natten till måndag var det första natten då Zoran fick sova på soffan för att Belle var gnällig. Hon skriker inte, utan det är jämmer & gnäll & framförallt en himla massa sprattlande. Det tog en timme ungefär att natta henne, så vi ska absolut inte klaga. Vi har haft bekymmerslösa nätter hela tiden & det var en timme hit eller dit hon inte kunde finna ro på, men Zoran fick ändå sova i soffan p.g.a. han skulle upp bara några få timmar senare.

Belle har fått mina tår! Haha, det har vi sagt under hela graviditeten, att hon inte ska få mina korvtår (som Zoran kallar dem) men det var minsan något som gick i arv ^^ Jag har ganska oproptionella tår och det har min käre Zoran retat mig för hela tiden och nu har även Belle fått dem. Haha, men jag är stolt som en tupp ;] Hon börjar likna Zoran över ögonen nu. Som ni sett på bilder, så är hon varken mörkhårig eller ljus. Hon är precis mittemellan. Jag tror inte hon blir blond, men som barn tror jag att hon kommer vara ljus i håret för att senare i livet bli mörkare. Just nu är hon gyllenblond, ungefär. Och hon har mycket hår! Och det kommer bli lockigt också! Det har hon fått från pappa. På BB när vi skulle bada henne påpeka barnmorskan att hon kommer nog bli lite lockig och frågade vem hon ärvt dem från. Jag stod som ett frågetecken, då ingen i min familj har några lockar men sedan efter någon minuts förvirring kom Zoran på att han har ju lockar! När han väl låter det växa ut, vill säga. Jag kunde verkligen inte koppla det där, för i min värld har Zoran alltid varit snaggad. Jag har aldrig sett honom med långt hår, så det kunde jag verkligen inte koppla ^^
Belle kommer få mammas tjockis tår & pappas lockar. Det låter ju jättebra :)
Vad gäller ögonfärgen, så kan det gå upp till 3 månader innan det 'fastställs'. Hennes ögon är mörkmörk blågråa men det känns som att de är föör mörka för att kunna bli helt blåa. Det är 50 % chans för att bli blåögd, men jag tippar på att hon ärver sin pappas ögon. Det är så sjukt att hon redan hunnit bli 1 månad gammal.. På torsdag blir det bebisuppdatering, då ska vi till BVC för vägning & mätning. Så får vi se hur mycket vår tösabit har växt. Hon har växt ifrån två par byxor & hennes pyjamas. Allting med fot får hon inte på sig, så vi fick sortera om i hennes garderob lite och ta fram de kläder som är snäppet större. Nu är det stl 56 som gäller och när som passar även stl 62. Stora tjejen!

Nej, nu ska jag ta & göra mig iordning. Zoran & Belle ligger & gosar i sängen. Det är nog dags för mat snart för Belles del, så jag får skynda mig. Ha det fint.


Kommentarer
Postat av: Mormor Marie

Tänk att lilla Belle har varit på barnkalas!

Jättefina bilder!

2009-11-24 @ 12:06:12
Postat av: Sarah

Stort grattis återigen!

Hon är jätte söt!

Så fin du är på alla bilder man sett hitills både gravid och med Belle i famnen. Började läsa din blogg någon månad innan Belle föddes :).

2009-11-24 @ 16:08:34
URL: http://sarahnilssoon.blogg.se/
Postat av: Carina Morell

Grattis Melanie och Zoran, Belle är verkligen fin. Nästa gång vi ska till Halmstad hoppas jag att vi får träffa er. Kramar från Anders, Carina, David och Kajsa

2009-11-25 @ 13:32:24
Postat av: KATARINA

vad duktig du blivit på kroatiska :))

2009-11-26 @ 19:35:15
URL: http://kapezer.blogg.se/
Postat av: Pauline

Stora tjejen nu ju!

Zelda blev 2mån igår (8veckor i söndags) och har precis börjat växa i strlk50 :)

Hon va 51cm i tisdags...

2009-11-28 @ 20:15:09
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0