HUVUDET FÖRE

HUVUDET FÖRE - ett utdrag ur Ett Barns Första År

Man kan lätt se hur stadgan i barnets huvud förbättras. Det märks tydligt när man drar upp barnet tIll sittande ställning. Strax efter födseln släpar huvudet efter och faller bakåt. Men vid sex veckor börjar barnet hålla huvudet upprätt när kroppen är lodrät. När barnet inte orkar hålla emot längre ramlar huvudet framåt.

Styrning uppifrån
Vid tre månader är full kontroll över huvudet uppnådd. Och det är inte bara huvudet som fått stadga. När barnet väl kommit så långt får det snart kontroll också över axlarna och övre delen av bröstet.
Senare sprider sig denna förmåga vidare neråt till korsryggen. När man håller ett nyfött barn i sittande ställning bildar ryggraden en jämnt rundad kurva med huvudet hängande framåt. Men tre månader senare är övre delen av ryggen rak och bara korsryggen krökt. När barnet är ett halvår är hela ryggen rak, och nu kan han säkert sitta upp själv korta stunder.


Det är stor skillnad på hur starka barnen är som nyfödda och nu.. bara tre månader senare. Jag har alltid tyckt att just människobarn är otroligt hjälplösa & ynkliga under en sådan lång tid, om man jämför oss människor med djuren. Där klarar sig ungarna jättesnabbt på egen hand. Fast det är klart, några veckor för en kattunge är väl några år i människotid. Eftersom människor lever mycket längre.
Men det går faktiskt väldigt snabbt hos spädbarn också. Utvecklingen och de blir starkare & starkare för varje dag som går. Belle vill nästan aldrig sitta i knäet längre. Hon sträcker ut hela kroppen och vill stå upp nu. Hon är rak i ryggen oftast, det är bara när hon är trött eller nyvaken hon inte har krafterna att sitta eller stå rakryggat.


Kommentarer
Postat av: Pauline

Belle låter som Zelda upp i dagen!

Zelda har nästan aldrig någonsin velat sitta ner ;)

2010-02-12 @ 18:03:09
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/
Postat av: Therese - Mamma till Nellie

Ha en bra alla hjärtans dag gumman :)

2010-02-14 @ 07:26:34
URL: http://nelliebellibus.blogg.se/
Postat av: Becci

Tjoho Melanie! Vet itne om du fick min kommentar!Som du kanske märkt är jag igne vidare på att få iväg sådana. Men eftersom jag tien hittade min kommentar här så lägger jag upp en ny. Din mamma villle veta ltie tider för idag, då jag ska sjunga. Så det är i alla fall klockan 18:00 i St.Nicolai.Omhon då itne redan hittat tiderna själv :D Happy valentines day!

Rebecca

2010-02-14 @ 11:59:46
URL: http://lagomsnurrig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0