HUVUDET FÖRE

HUVUDET FÖRE - ett utdrag ut Ett Barns Första År

Den nyfödde kan inte själv hålla huvudet uppe. Det är inte så konstigt, för huvudet är relativt tungt och barnets halsmuskler är svaga. Om barnet ligger på rygg och man drar upp det i armarna ett stycke från underlaget så 'ramlar' huvudet bakåt.
Vid sex veckors ålder börjar barnet få kontroll över huvudet och kan hålla upp det ett ögonblick om man utför samma övning som ovan. Ett barn i den här åldern sover på mage, i fosterställning med knäna uppdragna under sig så att stjärten sticker upp. När barnet vaknar sänker den ibland stjärten och sträcker ut benen. Kanske höjer det huvudet ett ögonblick och ser sig omkring, men den ställningen orkar barnet inte med särskilt länge.

Huvudet högt
Omkring tremånadersåldern har huvudets styrsel förbättrats enormt. När barnet ligger på mage på golvet kan det lyfta huvudet, axlarna och övre delen av bröstkorgen från golvet och bära tyngden på underarmarna. I den ställningen kan barnet titta rakt fram och dessutom se lite av det som pågår brevid. Barnet sprarkar med benen. Naturligtsvis är barnet stolt äver vad han kan och jollrar glatt för sig själv. Det är viktigt att kunna hålla upp huvudet medan man ligger på mage, för då kan man se mycket mer. Utan denna förmåga skulle vi människor ha ett ytterst begränsat synfält jämfört med andra djur, eftersom våra ögon är framåtriktade. I början av människans utvecklingshistoria måste det här sättet att utvidga synfältet ha varit livsviktigt.
Somliga spädbarn tycker inte om att ligga på mage utan skriker av missnöje när de läggs ner på det viset. Precis som vuxna har spädbarn sina åsikter, så det är ingenting att oroa sig för. Försök istället att lägga barnet på rygg, helst i en bra liggstol, så att barnet kan se sig omkring och röra armar och ben fritt. Alla städbarn tycker om omväxling i sättet att ligga och sitta.


Eftersom barnuppfostran går i trender så har en generation lagt barnen på mage tidigt och en annan knappt någonting alls. Belle ville ju sova på mage när hon var runt 2 månader och jag var livrädd i början. Allt det dära med spädbarnsdöd.. Det ska ju öka risken genom att sova på magen, tydligen. Men min mamma däremot, hon lade både mig och min bror på mage direkt. Och jag vände på mig, från mage till rygg, när jag var 6 veckor gammal. Belle vände sig när hon var 10 veckor. Barn är ju olika, men jag tror att det hade mycket med att göra att jag inte lade henne på mage direkt. Belle tyckte jättemycket om att sova på mage innan, men inte nu längre. Jag tror det hade med att hennes mage var lite dum innan, men att det lagts sig helt nu. Ligger barnen på mage, dämpas magont. Men hon har inte bekymmer med det längre så nu vill hon inte sova på mage längre.

Kommentarer
Postat av: Pauline

Zelda älskade också att sova på mage som nyfödd,

men inte alls nu längre..

men jag tror det beror på att det blir ansträngt nu!

Som nyfödd låg hon ju bara ner på huvudet ;)

2010-02-10 @ 19:12:15
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja det var så himla kul o se dig igen! Och belle, sicken sötsak! Och tack för supergo kladdis! du skulle inte kunna skicka bilderna som du tog idag :D



Och till Marie som ville komma o kolla när jag sjunger på söndag så är tiden 18:00 i St:Nicolai. Så hon är väldigt välkommen om hon vart sugen. Ja, självklart ni också men men :D

Kram kram:D

2010-02-10 @ 20:07:46
Postat av: Becca

det där var från mig emn råkade skicka :D

Kram Becca

2010-02-10 @ 20:08:33
URL: http://lagomsnurrig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0