SITTA UPP

1 Februari 2010  Just nu ligger Belle & Zoran och pratar i soffan. Belle tjuter av lycka när Zoran gör roliga miner & ljud. Det känns som att det verkligen går att prata med henne nu. Man pratar och hon skrattar eller tjuter till svar. Jättemysigt!
Jag satt och läste en bok om barns utveckling, som jag fick av mamma någon dag innan Belle föddes. Hon använde den när hon precis hade fått mig, så den är lite äldre. Mamma sade att det är säkert en massa som ändrats nu, barnuppfostringtips går ju i trender. Men både jag & min lillebror klarade oss fint, så det är nog inte fara ^^ Boken heter Ett Barns Första År. Jag tycker om innehållet i boken, det låter vettigt & bra. Jag har hoppat fram till kapitel 2 i boken. SITTA UPP, lyder rubriken. Det är om barnets tredje levnadsmånad & det passar ju mig då Belle precis blivit tre månader.

SITTA UPP - ett utdrag ur Ett Barns Först år

"I början av tredje månaden har barnet blivit knubbigasre och ser inte så ynkligt nyfött ut längre. Huvudet har fått mer regelbunden form och mer hår. Nu börjar barnet faktiskt se ut som en baby ska se ut.
Vid det här laget har barnet vuxit in i familjen, och alla börjar lära sig hur barnet vill ha det. Relationen mellan föräldrarna och det nya barnet är djupnat. Kanske var det inte kärlek vid första ögonkastet, men efter de här månaderna tillsammans har de kommit varandra mycket nära. Barnet är fortfarande totalt beroende av föräldrarna för att få mat, värme och trygghet, men kan nu ge tydliga gensvar.. och det gör allt arbete mer tacksamt.
Som de flesta barn i den här åldern lär sig barnet något nytt varje dag, och självförtroendet växer i takt med lärdomarna. Barnet är tyngre och starkare och kroppen är mycket stadigare än när det föddes. Nu börjar barnet nämligen lära sig att styra olika kroppsdelar. Muskelkontrollen börjar uppifrån och fortsätter neråt. Barnet rör sig mycket mer än förut, sparkar med benen och leker med händerna. 
Den lilla pojken/flickan är intresserad av allt och följer sin mammas rörelser i rummet. Ofta vänder barnet huvudet mot hennes röst. Barnet har börjat begripa vad som pågår omkring honom/henne och blir ytterst upphetsad när han/hon förstår att det är bad- eller matdags. Barnet har bara levt i ca tre månader, men har redan lärt sig en hel del."

Ja, det mesta stämmer in med Belle helt & hållet. Det här med kärlek vid första ögonkontakt.. Det var det definitivt för både mig & Zoran. Mamma&pappa och Belle.. Vi klickade direkt! 
Det här med att hon leker med händerna. Det är lite roligt för att när Belle ser sin hand, vet hon inte att det är hennes. Hon kan ju fläkta med händerna & vifta med dem. Men när hon ser handen så kan hon tycka att den ser jättespännande ut, för hon har inte koll på att den tillhör hennes kropp. Nu har hon alltmer börjat känna på sina egna händer och greppa tag i allt hon ser. Hon sitter och klämmer på sina egna händer och ibland knäpper hon händerna och det ser ut som att hon ber. 
Jag tycker iofs inte att Belle har den koll på vad som händer, att hon vet när det är dags att bada. Men däremot blir hon jättejättearg när vi ska packa ner henne i sin overall. Då räcker det med att vi lägger henne på overallen, för att sedan stoppa in händerna & fötterna, för att hon ska bli jättearg. Så hon har nog den kollen, trots allt! Jag tänker fortsätta med att skriva in vad som står i boken, (kanske inte exakt allt) men det som känns relevant, i bloggen. Det är roligt att följa vad som händer och i vilken ordning & ålder.


Belles utveckling

Riktig ögonkontakt - 6 veckor
Ge svarsleenden & prata - 7 veckor
Rulla runt, från rygg till mage - 10 veckor
Första skrattet - 10 ½ vecka

Att jag inte skrivt med när hon började bli stark i nacken & dylikt, är för att hon har alltid varit stark i nacken. Jag har en bild på hur hon lyfter huvudet när hon låg på mitt bröst, på BB. Då var hon inte ens ett dygn. Så hon har alltid varit stark i nacken. Sedan när hon blev lite större och när vi la henne på magen, så har hon alltid lyft upp huvudet det högt & bra.


Kommentarer
Postat av: Pauline

Tycker också det citatet stämmer jättebra!

Zelda brukar be dagligen ;) haha...

2010-02-02 @ 11:09:46
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0