Kyrkligt eller borgligt giftemål?

11 Februari 2010   Goddagens. Om ca en halvtimme ska vi in till skolan för en lektion. Jag har ingen barnvakt åt Belle så hon får allt följa med sin mamma. Hon sover just nu, men jag hoppas hon sover under lektionen också. I värsta fall får hon sitta med under genomgången ^^ Efter det ska vi in till stan och strosa omkring där. Ska bli trevligt. Zoran kommer och möter upp oss på stan efter hans jobb. Kanske tar en lunch på stan också. Det hade varit mysigt.

Igår kom ett inbjudningskort på posten. Det var inbjudan till Jonas & Mimmis bröllop i sommar! Det ska bli jätteroligt. Jag har fått smak för just bröllop, jag tycker det är så fint och romantiskt.
Marina berättade för oss att nu har det kommit en ny lag som gör att jag (icke katolik) inte behöver bli katolik för att gifta mig i en katolsk kyrka. Zoran är katolik och tydligen så räcker det med att en utav paret är katolik. Men då betyder detta att jag (icke katolik) kan skilja mig, men inte Zoran. Alltså, på pappret -.- Han kan inte skiljas och därför inte gifta om sig, för katolska kyrkan är ju emot det dära. Fast jag tror man får fråga om lov till biskopen eller vem det nu är som har hand om sådant. Fråga om lov att gifta sig?..
Äsch, jag vet inte. Jag vill gifta mig borgligt. Jag tycker inte att kyrkan eller ens tro har någonting med giftemål att göra. Det ska enbart handla om kärleken till varandra, inte till Gud. Enligt min mening. Jag har ju gett med mig om att våra barn ska döpas, då kan ju han ge med sig ang. borgligt giftemål ^^ Det är lååång tid kvar tills något sådant kommer på tal, iofs!

Nej, nu ska jag stoppa i mig lite cornflakes och göra iordning här hemma lite. Sedan får jag väcka Belle, packa ner henne i tvångsdräkten & ner i barnvagnen. Ha det fint, allesammans. Hejdå


Kommentarer
Postat av: Anonym

gällande giftermål och skiljas som katolik- så är det som du säger. Men det är inte så att man inte får gifta om sig som katolik om man skulle skilja sig från sin första man/fru. Däremot får du inte gifta dig i kyrkan en gång till.

2010-02-11 @ 10:43:00
Postat av: Denise

Tusen tack för det fina kortet Melanie! Du behövde inte alls betala! Men än en gång, tack för det super gulliga kortet!



KRAM

2010-02-11 @ 21:07:07
URL: http://deddenisen.blogg.se/
Postat av: Pauline

Håller med om borgligt giftemål helt klart!

Det är jag och Tobbe överrens om i alla fall ;)

2010-02-12 @ 11:04:40
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0