EN HEL VÄRLD I DERAS HÄNDER

EN HEL VÄRLD I DERAS HÄNDER - utdrag ur Ett Barns Första År

"Förmågan att använda händerna är ett av människans viktigaste särdrag. När människan utvecklades från apstadiet miste hon förmågan att springa på alla fyra och hålla fast föremål med fötterna. Benen blev längre allt eftersom hållningen blev rakare, och armarna blev kortare. Men framför allt var det händernas utveckling till precisionsredskap med förmåga till många olika rörelser som bidrog ttill vår speciella utveckling.
Alltså spelar händerna en viktig roll i barnets utveckling från tremånadersåldern och framåt. Den nyfödde håller nävarna hårt knutna och att barnet griper tag i föremål är bara en ren reflex. Så småningom upptäcker den sina händer. Vid ungefärs tio veckors ålder börjar barnet öppna händerna och titta intresserat på dem när det leker med dem framför sig.
Det är första steget mot den samordning mellan ögon och händer som är nödvändig för att man ska kunna gripa ett föremål. Senare - när barnet blir omkring fem månader - kommer det att lära sig gripa tag i saker och ting medvetet. Först är det en grov rörelse som oftast kräver båda händerna, men vid nio månader förfinas greppet till ena handens tumme och pekfinger."


3 Februari 2010  Det är jätteroligt och se hur mycket Belle använder sig av händerna. Hon greppar allting. Speciellt MITT HÅR! Haha, inte alls mysigt med tanke på att mitt hår har börjat bli slitet, så hon har hela näven full med mina hårstrån. Mitt hår & naglar är inte vad de varit förr -.- Det är ju så med gravditeten och amning. Man säger att under graviditeten är håret och naglarna som starkast, då kroppen är fylld med hormoner. Under amning, då går ju alla hormoner ut ur kroppen och lämnar efter sig sköra naglar & slitet hår..
Jag har brutit 3 naglar på två dagar, så det säger ju en del >.<





Kommentarer
Postat av: Pauline

Jag hittar en näve hår i Zeldas händer dagligen!

För att inte tala om hur hemska mina naglar är^^

2010-02-03 @ 18:22:07
URL: http://kaerleksbarnet.blogg.se/
Postat av: Becca

Hej guuu vad fin bloggen blev!! :D

2010-02-03 @ 20:38:31
URL: http://lagomsnurrig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0