Amning, det allra bästa för ditt barn

Amning, det allra bästa för ditt barn - utdrag ur Pampers hemsida

Att amma ditt nyfödda barn är en underbar upplevelse, det är naturligt men ändå ibland krävande för både mamma och barn. Många upplever lite svårigheter i början men när både du och barnet hittat rätt tekniker kommer ni att få många underbara stunder tillsammans. Stunder som skapar unika band för livet mellan er.
När det nyfödda barnet läggs på mammas mage börjar det redan inom någon timme att söka efter bröstet och börjar suga. Barnet har medfödda sök- och sugreflex för att kunna tillfredställa detta primära behov, att få i sig föda. Barnet börjar slicka sig om munnen, knyter sin hand och för den till munnen och försöker suga. Om bröstet inte finns i närheten lyfter barnet huvudet och söker sig till bröstet. Sökreflexen utlöses när barnets läppar berörs, barnet gapar och vrider huvudet åt sidan, öppnar munnen och tar tag om bröstvårtan och börjar suga.
Din mjölk innehåller alla de näringsämnen ditt barn behöver under sina sex första månader, utom D-vitamin, som barnet får i sig i form av D-droppar. Börja ge dem vid fyra veckors ålder och fortsätt med dem under hela förskoleåldern.
 Mjölken innehåller: protein, fett, socker (laktos), salter och mineraler i precis rätt proportioner och i sådana former att barnet kan tillgodogöra sig dem.
Nyfödda barn har ett outvecklat immunförsvar. I början finns ditt immunförsvar kvar i barnet, men det avtar och försvinner sedan. Barnet måste bygga upp ett eget immunförsvar och det gör barnet delvis genom de antikroppar som överförs med mjölken.
Bröstmjölkens konsistens förändras vid olika tidpunkter på dagen. Tidigt på dagen produceras mjölk med lågt fettinnehåll och den fetaste mjölken produceras på kvällen. Bröstmjölken förändras även när barnet växer för att anpassas till barnets behov av mer proteiner och mineraler. 


Lite fakta kring amning. Jag har sagt förut, att jag tycker att man absolut ska amma sina barn. Det finns inget bättre. Jag känner en mamma som inte kunnat amma. Hon försökte men hennes barn fick inte i sig ordentligt och hade gått ner alldeles för mycket i vikt. Det blev hon såklart jätteorolig av och började ge i flaskan. Genom flaskan kunde hon se exakt hur mycket bebisen fick i sig och behövde inte oroa sig mer över det. Men hon har sagt att om det var något hon saknade med att få barn, så var det just att amma. Det är jättemysigt & som sagt, det bästa. Det är både närhet & näring för barnet och man skapar ett band.
Nu har jag själv ammat Belle i ca 3 ½ månad. Jag vet inte riktigt exakt hur länge jag kommer fortsätta. Saken är den, att i nuläget står amningen för alla Belles måltider. Men efter ett halvår kan man börja ersätta måltider med barnmat, så man ammar ju inte fullt ut hela tiden. Jag tror att jag kommer amma i iallafall 4 månader till. Sedan får man ju se, men så ser planeringen ut just nu. Inte mindre än ett halvår, har jag iallafall bestämt.

Jag satt idag och tänkte tillbaka på när Belles precis fötts. Så fruktansvärt ont det gjorde att amma då.. Inte för att skrämma upp ni som väntar barn, men det gör ont i början. Jag minns att jag ringde in några barnmorskor till mig på BB för att få hjälp med hur jag skulle hålla Belle och hur jag skulle se så att hon åt på rätt sätt. Haha, Belle verkligen attakerade brösten på mig ^^ Hon pickade sig fram och sög stenhårt! Dessa småttingar är starka. Första dagen på BB så gick det inte så bra med amningen. Belle hade fel grepp och jag hade ont. Jag minns att jag märkte att hon fick tag fel och försökte få Belle att släppa taget -.- Haha, jag fick bända upp gapet på henne. Barnmorksan visade hur man skulle stoppa in fingret i munnen på henne och bända upp gapet. Innan jag fick reda på det, drog jag bara ut bröstet ur munnen på henne... Det ska man INTE göra. Aj, vad ont det gjorde! När jag kom hem från BB hade jag blåmärken på bägge bröstvårtorna.. Blåmärken!
Jag fick Belle på måndagen och på fredagen klarade jag av smärtan utan att få panik. Sedan efter några dagar kändes det knappt någonting. Jag tror jag skrev ett inlägg när Belle var en vecka gammal, där jag skrev att det gjorde lite ont precis i början av amningen, men sedan gick det över. Så det gick ju över relativt snabbt.
Också en sak angående amningen när man är nyförlöst. Brösten är jättespända de första dagarna. Men det berättade en barnmorska att var pga att bröstproduktionen började sätta igång. Det är liknande mjölkstockning, denna spända känsla, tydligen. Men det försäkrade hon mig om att det inte var. På BB är personalen jättebra och de hjälper till med allting. Man ska inte vara rädd för att fråga ut dem på alla de miljontals frågor som snurrar i huvudet på en. Det är det dem är till för. Att hjälpa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0